Українська освіта у контексті європейських інтеграційних процесів

термін виконання теми:  2018 – 2022 рр.

керівник: доктор пед. наук, професор

chepilmaria@dspu.edu.ua

Мета дослідження

систематизувати теоретико-методологічні положення, узагальнити організаційно-методичні засади розвитку української освіти та трансформацію її змісту у вітчизняній педагогічній теорії та практиці у контексті європейських інтеграційних процесів.

Основні завдання дослідження

  • виявити особливості та визначити основні підходи і передумови становлення та розвитку освіти в Україні;
  • теоретично обґрунтувати педагогічні умови формування особистості у різних ланках системи освіти в Україні;
  • визначити вплив трансформаційних процесів на зміст української освіти;
  • розробити модель педагогічної підготовки фахівців у вищих навчальних закладах України крізь призму євроінтеграційних процесів;
  • виявити тенденції реформування системи дошкільної освіти, підготовку вихователів і педагогів до виховної роботи з дітьми і молоддю, різних типах освітніх закладів та соціальних інституціях;
  • розробити методичні рекомендації щодо удосконалення системи освіти, змісту і форм навчально-виховної роботи з дітьми, учнівською і студентською молоддю в Україні й зарубіжних країнах.

 

Очікувані наукові результати

На основі вивчення та узагальнення вітчизняного досвіду функціонування української системи освіти буде запропоновано модель підготовки вихователя, вчителя до навчальної, науково-дослідної і виховної роботи, що забезпечить реалізацію діяльнісного підходу у підготовці майбутніх педагогічних кадрів; виокремлено тенденції у реформуванні української системи освіти; здійснено ретроспективний аналіз змісту навчально-виховної роботи у середніх та вищих навчальних закладах, уточнено форми і методи роботи у різних типах освітніх установ;  обґрунтовано шляхи та механізми вдосконалення роботи з молоддю у вищих педагогічних навчальних закладах України у контексті трансформаційних змін, інтеграційних процесів.

Практична цінність одержаних результатів

У результаті роботи над темою дослідження визначено зміст та окреслено орієнтири педагогічної підготовки майбутнього фахівця у закладах вищої освіти України в європейському вимірі, що обов’язково позначиться на формуванні його педагогічної свідомості, самостійності дій та відповідальності за власну позицію, яка, своєю чергою, допоможе будувати цілісну систему знань, цінностей та ідеалів, надає можливість приймати рішення в різноманітних ситуаціях. Розроблено тести, анкети, вправи та завдання для роботи у командній діяльності, експериментальний проект «Основи лідерства у командній діяльності», перевірено його ефективність, обґрунтовано методичні аспекти самостійної роботи студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 012 Дошкільна освіта, зміст і доцільність вивчення дисципліни «Cучасні напрями в педагогіці» у підготовці докторів філософії спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки (Чепіль М.).

Обґрунтовано методичні аспекти самостійної роботи студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 012 Дошкільна освіта, зміст і доцільність вивчення дисципліни «Школознавство» у підготовці докторів філософії спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки (Ашиток Н.) та методичні аспекти самостійної роботи здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки, зміст і доцільність вивчення дисциплін «Педагогічна аксіологія», «Технології навчання і виховання» у підготовці докторів філософії спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки (Невмержицька О.). Розроблено методику проведення інтенсив-тренінгу «Професійна компетентність – основа становлення сучасного викладача закладу вищої освіти» для студентів спеціальності 011 «Освітні, педагогічні науки», мета якого – формування загальних орієнтацій у сфері компетентнісного підходу та практичних вмінь та навичок успішно розв’язувати завдання навчання й виховання; бути соціально активним в суспільстві; систематично підвищувати професійну культуру та педагогічну майстерність; бути готовим до якісної оцінки своєї праці (Карпенко О.).

Розроблено педагогічні чинники організації ефективної діяльності студентів під час вивчення гуманітарних дисциплін в педагогічних університетах України та зміст інформації для занять з педагогічного контролю у системі освіти (про завдання освіти на сучасному етапі розвитку суспільства, функції та види педагогічного контролю, поточні та періодичні оцінювання у зв’язку з ним, самооцінку та самоконтроль у пізнавальній і перетворювальній діяльності, педагогічний контроль у вихованні. педагогічний контроль за спілкуванням, організацію педагогічно доцільного середовища та високодуховної атмосфери як необхідної умови педагогічного контролю) (Кобрій О.).

Досліджено можливість практичного впровадження наукових ідей щодо становлення та розвитку дошкільної освіти в контексті євроінтеграційних процесів; проаналізовано практичні засади підготовки дітей до школи з огляду на суспільно-педагогічні детермінанти; визначено продуктивні ідеї та можливості творчого використання досвіду щодо підготовки дітей до школи в контексті сучасних глобалізаційних та суспільно-педагогічних детермінант; проаналізовано практичні шляхи природо- і культуровідповідного виховання дошкільників; пріоритетною визначена роль творчості у дитячому житті і діяльності; наголошено на необхідності та посильності і розумній напруженості розумової праці дитини; свободу і активність потрактовано як необхідні умови дитячої діяльності, зокрема навчальної; запропоновано конкретний педагогічний інструментарій для розвитку дитини-дошкільника в умовах сьогодення (Пантюк Т.).

Розроблено тести, анкети, вправи та завдання для роботи в онлайн, розроблено квест для студентів спеціальності «Дошкільна освіта» з навчальної дисципліни «Методика організації свят та розваг у ЗДО», перевірено його ефективність, обґрунтовано методичні аспекти самостійної роботи студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 012 Дошкільна освіта, зміст і доцільність вивчення дисципліни «Естетотерапія» у підготовці майбутніх фахівців спеціальності 012 Дошкільна освіта (Городиська В., Береза С.). Розроблено методичні матеріали для студентів у проходженні практики в ЗДО. Посібники «Виховуємо відповідальність», «Годі, діточки вам спать…», «Осінь фарби готувала…» є дидактичним матеріалом для студентів спеціальності 012 Дошкільна освіта у проведенні тематичних занять для розширення дитячих знань в культурологічному напрямі.

Яскравий прикладний характер носять напрацювання у напрямі підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти, що знайшло відображення у низці посібників (Ашиток Н., Гевко О., Городиська В., Івах С., Калічак Ю., Карпенко О., Кобрій О., Надім’янова Т., Невмержицька О., Паласевич І., Пантюк Т., Ревть А., Федорович А., Чепіль М., Яців О.).

Внесено зміни та доповнення до існуючого змісту курсу «Педагогіка дитячої творчості» і «Школознавство» шляхом використання результатів дослідження (Ашиток Н.). Також до курсу «Історія дошкільної педагогіки», шляхом використання результатів дослідження (Городиська В., Івах С.). Дослідження змісту освіти та виховання у закладах дошкільної освіти, нові, зростаючі потреби суспільства на основі результатів проведеного дослідження укладено нову програму «Педагогічне партнерство» та відповідний навчально-методичний посібник для студентів спеціальності 012 Дошкільна освіта (Гевко О.). Внесено зміни та доповнення до існуючого змісту курсу «Практикум з дошкільної педагогіки», шляхом використання результатів дослідження (Дудник Н., Свйонтик О.). Розроблено хрестоматії, які представляють добірку кращих літературних творів виховного спрямування В. Сухомлинського, Лесі Українки, О.Буценя, Марії Підгірянки, Олени Пчілки, В. Чухліб та ін., розроблено дидактичні завдання, які оновлюють зміст роботи молодого педагога, створюють умови для прояву творчості, самостійності у професійній самореалізації. До існуючого змісту курсу «Педагогіка вищої школи», шляхом використання результатів дослідження (Карпенко О.), «Опіка над дітьми» (Карпенко О.), до змісту курсів «Педагогіка» та «Педагогічний контроль у системі освіти» шляхом використання результатів дослідження (Кобрій О.).

Прикладний характер для здійснення аналізу власної освітньої діяльності мають методичні рекомендації до семінарських занять, рекомендовані для студентів спеціальності 014 Середня освіта (Фізична культура). За результатами дослідження укладено методичний посібник «Фізкультурно-оздоровча  робота в сім’ї: поради батькам», у якому розглянуто методи, засоби, форми фізкультурно-оздоровчої роботи як чинника  правильного фізичного виховання та формування  практичної діяльності дітей, що спрямована на збереження і зміцнення їхнього здоров’я. Внесено зміни та доповнення до змісту курсу «Технології навчання і виховання», шляхом використання результатів дослідження (Невмержицька О.); до існуючого змісту курсу «Підготовка дитини до школи», «Практикум з ігрової діяльності», «Робота з дітьми, що мають особливі потреби» шляхом використання результатів дослідження (Пантюк Т., Пантюк М., Перхун Л.); до існуючого змісту курсу «Психолого-педагогічні основи роботи з обдарованими дітьми», шляхом використання результатів дослідження (Чепіль М., Ревть А.).

Ці дослідження також сприяли удосконаленню освітніх програм, які реалізуються кафедрою загальної педагогіки та дошкільної освіти. Викладачами кафедри впродовж роботи над темою «Педагогічні інновації в дошкільній освіті» було акцентовано увагу на необхідності активного використання кращого досвіду зарубіжної педагогіки (Дудник Н.). Викладачами кафедри впродовж роботи над темою досліджувалася проблема персоналістичного напрямку у педагогіці, що дає змогу суттєво доповнити скарбничку української та зарубіжної педагогіки (Ашиток Н.). Для реалізації завдань прикладного аспекту підготовки майбутнього вчителя-педагога у рамках виконання теми підготовлено низку посібників, що визначають та регламентують завдання студента упродовж проходження педагогічної практики (Івах С., Невмержицька О., Береза С.) та написання курсової роботи (Івах С., Невмержицька О.).

Результати дослідження впроваджують в освітній процес Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка Вищевикладене дає підстави говорити про цінність результатів дослідження для навчальної роботи.

Цінність результатів для навчальної роботи

Результати роботи над темою лягли в основу розробки змісту нових та суттєвого доповнення існуючих навчальних курсів, що читаються викладачами кафедри. Серед них:

  • Актуальні проблеми сучасної педагогіки
  • Дошкільна лінгводидактика
  • Дошкільна педагогіка
  • Естетотерапія
  • Індивідуальний підхід до дітей в умовах ЗДО
  • Казкотерапія
  • Методика ознайомлення дітей дошкільного віку із довкіллям
  • Методика організації та проведення свят та розваг у ЗДО
  • Методика фізичного виховання та валеологічної освіти дітей дошкільного віку
  • Методична робота в закладі дошкільної освіти
  • Моделювання освітньої та професійної підготовки фахівця
  • Оздоровчі технології та діагностичні методики фізичного розвитку дітей
  • Опіка над дітьми
  • Організація наукових досліджень у галузі дошкільної освіти
  • Основи педагогічної майстерності
  • Педагогіка
  • Педагогіка вищої школи
  • Педагогіка дитячої творчості
  • Педагогіка дитячої творчості тощо
  • Педагогічна аксіологія
  • Педагогічна творчість
  • Педагогічний контроль у системі освіти
  • Педагогічні новації
  • Педагогічні технології
  • Підготовка дитини до школи
  • Планування та організація освітнього процесу в закладі дошкільної освіти
  • Практикум з дошкільної педагогіки
  • Психолого-педагогічні основи роботи з обдарованими дітьми
  • Родинна педагогіка
  • Сучасні технології дошкільного виховання
  • Сучасні технології дошкільного виховання
  • Технології навчання і виховання
  • Художня праця
  • Школознавство

Документи

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors