Наукова школа професора Марії Чепіль

НАШІ КОНТАКТИ

вул. Стрийська 3, Дрогобич, 82100

Професор, доктор педагогічних наук

chepilmaria@dspu.edu.ua

Рік заснування: 1999 р.

Місія:
проводити фундаментальні та прикладні наукові дослідження в галузі історії, теорії та практики української освіти і виховання, сприяючи розвитку національної освітньої системи, збагаченню педагогічної науки та підготовці висококваліфікованих фахівців.

Візія:
бути провідним науковим центром в Україні та за її межами, який здійснює інноваційні дослідження, формує перспективні напрями розвитку української освіти і виховання, впливає на освітню політику та сприяє якісним змінам у педагогічній практиці.
Галузь знань – A Освіта
Спеціальність – А1 Освітні науки

Напрями наукових досліджень:

  • історія української освіти та педагогічної думки у контексті європейського освітнього простору;
  • теорія виховання та методика виховної роботи в історичній ретроспективі і на сучасному етапі розвитку суспільства;
  • творча спадщина вітчизняних педагогів та освітян європейських країн.

Кількісний склад наукової школи (осіб): 53
Кваліфікаційний склад наукової школи (осіб): 44

  • докторів наук – 8
    кандидатів наук – 36

Керівник наукової школи

Чепіль Марія Миронівна, доктор педагогічних наук, професор, академік ГО НАН ВО України, заслужений діяч науки і техніки України, професор кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка.

Головний редактор збірника наукових праць ДДПУ імені Івана Франка «Людинознавчі студії. Серія: Педагогіка» (від 2008), член редколегій наукових видань в Україні («Молодь і ринок», «Гірська школа Українських Карпат», «Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія Психологічна») і за рубежем (у Польщі – «Annales UMCS», «Studia Kulturowo-Edukacyjne», «Lubelski Rocznik Pedagogiczny». Керівник наукових тем – «Формування цінностей особистості в європейському освітньому просторі: теорія та практика» (2013–2017), «Українська освіта у контексті європейських інтеграційних процесів» (2018–2022), «Тенденції розвитку освіти в кризових умовах: історія, теорія і практика» (2023–2027).

Член спеціалізованої вченої ради із захисту докторських та кандидатських дисертацій Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка та Наукової ради Інституту педагогіки Університету імені Марії Кюрі-Склодовської у м. Любліні (Польща) – (з 2004 р. до сьогодні). Лауреат іменної премії для відомих учених і знаних фахівців наукових установ АН України та вищих навчальних закладів (2007). Лауреат Всеукраїнського проєкту «Сучасний педагогічний досвід освітян України – 2020».

Нагороджена Грамотами Львівської обласної державної адміністрації за плідну наукову працю, особистий внесок у підготовку кваліфікованих спеціалістів для педагогічної галузі України (2010), розвиток вітчизняної науки і освіти (2011), медалями Національної Академії педагогічних наук України «Ушинський К.Д.» (2012), «Григорій Сковорода» (2016), «Леся Українка» (2021), Подяка МОН України (2014), Грамота МОН України (2018), Почесна грамота НАПН України (2020). Президент НАПН України В. Кремень нагородив засновника наукової школи «Історія, теорія і практика української освіти і виховання», проф. М. Чепіль дипломом «За вагомий внесок у розвиток наукових шкіл України» (2018).

Указом Президента України від 7 березня 2017р. (№56/2017) їй присвоєно почесне звання «Заслужений діяч науки і техніки України» за значний особистий внесок у соціально-економічний, науково-технічний, культурно-освітній розвиток Української держави, зразкове виконання службового обов’язку та багаторічну сумлінну працю. У серпні 2022 р. вчена рада присвоїла проф. М. Чепіль почесне звання «Заслужений професор Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка» (протокол № 10 від 31.08.2022 р.). У серпні 2023 р. – «Почесний професор Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника».

Автор-виконавець науково-дослідної роботи «Якість підготовки вихователів дошкільних закладів в Австрії та Україні: компаративний аналіз» (012U103773), білатеральний, міжнародний проєкт, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2023–2024, Міністерство освіти і науки України.

Основні наукові праці: Автор (співавтор) більше 400 публікацій наукового і навчально- методичного характеру, опублікованих англійською, польською, російською та українською мовами. Серед них 34 монографії, 37 збірників наукових праць, 32 навчальних посібників.

Обґрунтовано внесок українських педагогів ХІХ – ХХ ст. у розробку теоретичних засад національного виховання, виявлено тенденції та особливості цього процесу. Розкрито зміст, форми, методи і чинники виховання української молоді, проаналізовано і здійснено класифікацію видів позаурочної діяльності школярів, досліджено навчально-виховну роботу з обдарованою молоддю у вищих педагогічних закладах України другої половини ХХ ст. – початку ХХІ ст. Розроблені та апробовані педагогічні технології вітчизняних і зарубіжних авторів успішно використовуються у прикладних наукових дослідженнях у галузі історії педагогіки, у педагогічному процесі різних типів навчальних закладів.

  1. Проф. Марія Чепіль (автор) та проф. Ореста Карпенко (виконавець) науково-дослідної польсько-української роботи «Wizja karjery zawodowej młodzieży polskiej i ukraińskiej kończącej studia pedagogiczne», 2013–2015, із коштів Університету Марії Кюрі-Склодовської у м. Люблін (Польща).
  2. Доц. Анна Федорович та проф. Ореста Карпенко – учасники воркшопу «Стратегії і тренди, що підтримують розвиток і модернізацію університетів» у межах проєкту «Зміни педагогічних факультетів та університетів у 21 столітті», реалізованого Університетом ім. Т.Г. Масарика (Брно – Злін, Чеська республіка, 11–15 жовтня 2021 року).
  3. Доц. Олександра Свйонтик – виконавець фундаментальної науково-дослідної роботи молодих вчених «Повсякденне життя населення західних земель України у перші повоєнні роки (1944–1953)», (0121U107833), всеукраїнський, ДДПУ імені Івана Франка, 2021–2023, МОН України.
  4. Проф. Ореста Карпенко – керівник наукового дослідження «Професійна підготовка вихователів в Австрії» в межах регулярної програми академічних обмінів Австрії «Спільні досягнення в галузі технічних і гуманітарних наук», Інсбруцький університет, 1.07–31.08.2022, Австрійська академія наук.
  5. Проф. Марія Чепіль (автор, виконавець) та проф. Ореста Карпенко (керівник) науково-дослідної роботи «Якість підготовки вихователів дошкільних закладів в Австрії та Україні: компаративний аналіз» (0123U103773; 0124U003404), білатеральний, міжнародний, ДДПУ імені Івана Франка, 2023–2024, МОН України.
  6. Доц. Олександра Свйонтик (виконавець) та проф. Ореста Карпенко (відповідальний виконавець) фундаментального наукового дослідження молодих вчених «Російсько-українська війна: історичні витоки, виклики для національної безпеки, формування засад політики пам’яті» (0123U100588), всеукраїнський, ДДПУ імені Івана Франка, 2023–2025, МОН України.
  7. Проф. Ореста Карпенко – учасник проєкту Erasmus+ co-funded project entitled «MOOC-based Microcredentials for teacher professional development», acronym CRED4TEACH (101082858), міжнародний, ДДПУ імені Івана Франка, 2023–2025.
  8. Проф. Ореста Карпенко – виконавець фундаментального наукового дослідження молодих вчених «Війна Росії проти України: від гібридних форм до геноцидних практик» (0123U100588), всеукраїнський, Університет Григорія Сковороди в Переяславі, 2024–2026, МОН України.
  9. Доц. Олександра Свйонтик – виконавець фундаментального наукового дослідження «Освіта і наука як чинники післявоєнної відбудови: історичний досвід, уроки для України» (0124U000787), всеукраїнський, ДДПУ імені Івана Франка, 2024–2026, МОН України.

1. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір №112314 від 14.03.2022 р. (Карпенко О., Яців О. Педагогічні ідеї Миколи Шлемкевича (1894–1966 рр.): монографія. Дрогобич: Посвіт, 2019. 232 с. ISBN 978-617-7835-06-5
2. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір №112315 від 14.03.2022 р. (Карпенко О. Опіка над дітьми у Польщі: історико-педагогічний аспект : монографія. Дрогобич : Ред.-вид. відділ ДДПУ імені Івана Франка, 2017. 658 с. (53,5 др.арк.) (ISBN 978-966-384-387-2)
3. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір №112316 від 14.03.2022 р. (Karpenko O. Hermann Gmeiner’s Humanistic Concept. Roczniki Pedagogiczne. 2020. №2. Т.12 (48). Pp. 63–73.
4. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір №112140 від 22.02.2022 р. (Чепіль М.М. Європейський вимір розвитку дошкільної освіти в Україні. Педагогіка XXI століття: сучасний стан та тенденції розвитку : колективна монографія : у 2 ч. / відп. за випуск О. Є. Карпенко. Львів-Торунь : Ліга-Прес, 2021. 982 с. Ч. 2. С. 560–585. ISBN 978-966-397-241-1
5. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір №112313 від 14.03.2022 р. (Czepil M. Ostap Makarushka’s (1867–1931) contribution to the development of the theory of education. Biografistyka Pedagogiczna. 2021. T.6 (1). Pp. 161–176.
6. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір №117808 від 4.04.2023 р. (Чепіль М. Безпека життєдіяльності вихователів закладів дошкільної освіти: виклики сьогодення. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка». 2022. Вип. 14(46). С. 56–62.
7. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір №117807 від 4.04.2023 р. (Czepil M., Karpenko O. Mykola Shlemkevych (1894–1966): anthropological principles of human research. Educational Philosophy and Theory. 2021. Рр. 1–13
8. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір №117809 від 4.04.2023 р. (Czepil M., Karpenko O. National awareness: the evolution of the concept in the Ukrainian pedagogy of Galicia (1848–1918). History of Education. 2021.Pp. 1– 21.)
9. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір № 122586 від 03.01.2024 (Карпенко О.Є. Підготовка вихователів закладів дошкільної освіти в Австрії. Перспективи та інновації науки. 2022. Вип. 9 (14). С.139–148.)
10. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір № 125870 від 03.01.2024. Карпенко О., Чепіль М. «Педагогічне партнерство» у професійній підготовці вихователів закладів дошкільної освіти. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип.62. Т.1. С.170–173.
11. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір № 125871 від 22.04.2024 (Карпенко О.Є. Соціально-педагогічна підтримка студентів в умовах війни. Перспективи та інновації науки. 2023. Вип. 12(30). С. 267–276.
12. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір №122619 від 4.01.2024 р. (Чепіль М. Сімʼя як соціальний інститут виховання дітей. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка». 2023. Вип. 16(48). С. 218–223). 13. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір № 1266255 від 25.05.2024. Чепіль М., Федорович А., Карпенко О. The quality of preschool education in Ukraine: Thirty years of change. Sodobna pedagogika-Journal of Contemporary Educational Studies. Vol. 74 (140). Is.4. 2023. Pp. 215–231.
14. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір №134687 від 27.03.2025 (Карпенко О. Мотивація майбутніх вихователів як один із факторів успішної професійної підготовки. Інноваційна педагогіка. 2024. №75. С. 16–21.).
15. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір №134688 від 227.03.2025 (Карпенко О. Теоретичні засади формування професійно-комунікативної компетентності майбутніх викладачів. Інноваційна педагогіка. 2024. Вип. 68. Том 2. С. 213–216.).
16. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір №134689 від 27.03.2025 (Карпенко О., Чепіль М. Остап Макарушка про педагогіку як науку виховання. Молодь і ринок. 2024. N9 (229). С. 46–51.)
17. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір №134690 від 27.03.2025 (Czepil М., Yaciv О., Karpenko О. The Ukrainian ideal of education in the works of Mykola Shlemkevych (1894-1966). Czech-polish historical and pedagogical journal. 2023. Vol. 15. N1-2. P. 36–46.).
18. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір №135041 від 14.04.2025 (Карпенко О. МООС як інструмент наукового аналізу російсько-української війни. Наука і техніка сьогодні. 2024. Вип. 11 (39). С. 559–569.).
19. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір №134685 від 27.03.2025 (Чепіль М. М. Мета виховання в українській педагогіці (друга половина XIX– перша третина XX ст.). Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка». 2024. Вип. 18 (50). С. 97–103).
20. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір №134686 від 27.03.2025 (Чепіль М. Методологічні засади професійної підготовки викладачів у педагогічних університетах. Інноваційна педагогіка. 2024. № 68(2). С. 24–27).
21. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір №134689 від 27.03.2025 (Карпенко О., Чепіль М. Остап Макарушка про педагогіку як науку виховання. Молодь і ринок. 2024. N9 (229). С. 46–51.)
22. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір №134690 від 27.03.2025 (Czepil М., Yaciv О., Karpenko О. The Ukrainian ideal of education in the works of Mykola Shlemkevych (1894-1966). Czech-polish historical and pedagogical journal. 2023. Vol. 15. N1-2. P. 36–46).

Налагоджено співпрацю з Львівським національним університетом імені Івана Франка, Карпатським національним університетом імені Василя Стефаника, Полтавським національним педагогічним університетом імені В.Г. Короленка, Тернопільським національним університетом імені Володимира Гнатюка, Ужгородським національним університетом, Житомирським державним університетом імені Івана Франка, Мукачівським державним університетом, Хмельницькою гуманітарно-педагогічною академією. Основний напрямок наукових розробок проходить у визначені цінностей української освіти й виховання у контексті європейського освітнього простору.

Результати наукового співробітництва: організація та проведення Всеукраїнських та Міжнародних науково-практичних конференцій, семінарів, підготовка спільних наукових публікацій, рецензування наукових праць, стажування науково-педагогічних працівників.

налагоджено контакти з польськими (Університетом Марії Кюрі-Склодовської у м. Люблін, Варшавським університетом, Жешівським університетом, Академію спеціальної педагогіки у м. Варшаві), австрійськими (Інсбруцьким університетом, Віденським університетом) та німецькими закладами вищої освіти (Гільдесгаймським університетом прикладних наук і мистецтв, Німецьким молодіжним інститутом).
Форми співпраці: підготовка спільних публікацій, проведення наукових конференцій, участь у засіданнях наукових рад, читання лекцій для студентів і науковців, виконання міжнародних проєктів, стажування науково-педагогічних працівників.

Документи

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors