Формування цінностей особистості в європейському освітньому просторі: теорія та практика

термін виконання теми: 2013 – 2017 рр.

керівник: доктор пед. наук, професор

chepilmaria@dspu.edu.ua

Мета дослідження

систематизувати теоретичні положення, узагальнити організаційно-методичні аспекти та обґрунтувати педагогічні умови формування цінностей особистості у вітчизняній і європейській педагогічній теорії та практиці.

Основні завдання дослідження

  • виявити особливості та визначити основні підходи і передумови до формування ціннісних орієнтацій у дітей та молоді;
  • теоретично обґрунтувати педагогічні умови формування системи цінностей сучасної молоді;
  • розробити модель педагогічної підготовки фахівців у вищих навчальних закладах України;
  • розкрити методичні аспекти формування цінностей особистості у вищих педагогічних навчальних закладах ІІІ – ІV рівнів акредитації, підготовки майбутніх педагогів до виховної роботи з дітьми та молоддю;
  • розробити методичні рекомендації щодо формування цінностей особистості у різних типах освітніх закладів та соціальних інституціях.

 

Очікувані наукові результати

На основі вивчення та узагальнення вітчизняного і зарубіжного досвіду, функціонування різних типів навчальних закладів та соціальних інституцій буде здійснено ретроспективний аналіз формування цінностей особистості; запропоновано педагогічний інструментарій формування цінностей сучасної особистості, розроблено модель підготовки майбутніх педагогів у вищих навчальних закладах України до виховної роботи у перелічених вище установах, що забезпечить реалізацію діяльнісного підходу у виховному процесі; визначено основні підходи і передумови до формування ціннісних орієнтацій у дітей та молоді; виокремлено та обґрунтовано педагогічні умови формування системи цінностей сучасної молоді; розкрито шляхи та механізми вдосконалення роботи з формування цінностей особистості у вищих педагогічних навчальних закладах ІІІ – ІV рівнів акредитації; розроблено методичні рекомендації щодо формування цінностей особистості у різних типах освітніх закладів та соціальних інституціях у контексті трансформаційних суспільних процесів.

Практична цінність одержаних результатів

У результаті роботи над темою дослідження суттєво удосконалено методику підготовки майбутніх педагогів у вищому навчальному педагогічному закладі. Результати дослідження дали змогу розробити, апробувати та втілити у навчально-виховний процес загальноосвітніх шкіл та дошкільних закладів регіону нові педагогічні технології та прогресивні методики навчання й виховання особистості.

На основі результатів дослідження з’ясовано сутність та зміст реформ у сучасній освіті України (Вишневський О.). Обґрунтовано та сформульовано український ідеал (Вишневський О.). Визначено пріоритетні напрямки підготовки вчителя до реалізації освітньої, виховної та розвивальної функції (Пантюк М.). Окреслено шляхи та завдання приєднання України до європейського освітнього простору (Чепіль М.). На основі результатів дослідження суттєво доповнено зміст предметів педагогічного циклу для вищих навчальних закладів України (Кобрій О.).

Деталізовано аксіологічну складову становлення особистості в умовах нового соціального замовлення (Невмержицька О.). Викладачами кафедри проаналізовано, досліджено та апробовано нові педагогічні технології, що стосуються як навчального, так і виховного процесу (Чепіль М., Дудник Н., Федорович А.). Яскравий прикладний характер носять напрацювання у царині методики виховання, що знайшло відображення у низці праць викладачів кафедри (Кобрій О., Пантюк Т., Невмержицька О.). Внесено зміни та доповнення до існуючого змісту курсу «Порівняльна педагогіка», шляхом використання результатів дослідження (Чепіль М.).

Реалізовано завдання навчального курсу «Основи корекційної педагогіки», що дає змогу говорити про суттєве вирішення питання підготовки майбутніх педагогів до роботи в умовах інклюзивної освіти (Пантюк Т., Невмержицька О., Пантюк М.). Задля вирішення питань удосконалення навчального процесу в умовах сьогодення викладачами кафедри розроблені й впровадженні ідеї модернізації дидактичного процесу (Пантюк М., Пантюк Т.). Значимим і суттєвим є комплексна розробка викладачами кафедри змісту дисциплін для підготовки фахівців для дошкільних закладів (Квас О., Калічак Ю., Клим М., Пантюк Т., Івах С., Кобрій О., Городиська В., Невмержицька О.). Викладачами кафедри впродовж роботи над темою досліджувалася проблема персоналістичного напрямку у педагогіці, що дає змогу суттєво доповнити «білі» плями української та зарубіжної педагогіки (Дудник Н., Квас О., Калічак Ю., Карпенко О.).

Для реалізації завдань прикладного аспекту підготовки майбутнього вчителя-педагога у рамках виконання теми підготовлено низку посібників, що визначають та регламентують завдання студента упродовж проходження педагогічної практики (Івах С., Невмержицька О.).

Цінність результатів для навчальної роботи

Результати роботи над темою лягли в основу розробки змісту нових та суттєвого доповнення існуючих навчальних курсів, що читаються викладачами кафедри. Серед них:

  • Методика позаурочної діяльності та соціально-виховної роботи в сучасних умовах
  • Оздоровчі технології та діагностика фізичного розвитку
  • Педагогіка вищої школи. Болонський процес
  • Технології логiко-математичного розвитку дітей дошкільного віку
  • Управління в системі дошкільної освіти
  • Дошкільна етнопедагогiка
  • Новiтнi педагогiчнi технології
  • Управлiння педагогічною взаємодiєю з рiзними соціальними групами
  • Органiзацiя iгрової дiяльностi у дошкiльному вiцi
  • Виховання дітей раннього вiку
  • Актуальні проблеми освіти
  • Методика викладання дошкільної педагогіки
  • Органiзацiя управління виховним процесом у навчальному закладі
  • Основи корекційної педагогіки
  • Основи наукових досліджень
  • Порівняльна дошкільна педагогіка
  • Сучасні технології дошкільного виховання

Документи

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors