Кафедра соціальної педагогіки та корекційної освіти

Кафедра розпочала свою діяльність в структурі соціально-гуманітарного факультету (нині – факультет історії, педагогіки та психології) 01.09.2000 року. Сьогодні в складі кафедри працює 11 викладачів: 2 доктори наук, професори та 9 – кандидатів педагогічних і психологічних наук, доценти, старші викладачі.

НАШІ КОНТАКТИ

вул. Л. Українки 46, м. Дрогобич

soc.pedag@dspu.edu.ua

Як навчальний підрозділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка кафедра є випусковою з ОПП «Соціальна педагогіка» першого (бакалаврського) і другого (магістерського) рівнів вищої освіти за спеціальністю 231 Соціальна робота, галузі знань 23 Соціальна робота, ОПП «Спеціальна освіта (Логопедія)» за спеціальністю 016 Спеціальна освіта першого (бакалаврського) рівня вищої освіти та з ОПП «Інклюзивна освіта» другого (магістерського) рівнів вищої освіти за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки, галузі знань 01 Освіта / Педагогіка.

Кафедра здійснює підготовку висококваліфікованих фахівців ступенів вищої освіти бакалавра, магістра за спеціальностями:

Склад кафедри

Логвиненко Тетяна Олександрівна

Завідувач кафедри, професор, доктор педагогічних наук

t.logv@dspu.edu.ua

Гук Орест Васильович

Доцент, кандидат педагогічних наук

huk@dspu.edu.ua

Гриник Ігор Миронович

Доцент, кандидат педагогічних наук

ihorhrynyk@dspu.edu.ua

Зубрицький Ігор Ярославович

Доцент, кандидат педагогічних наук

i.zubr@dspu.edu.ua

Смеречак Леся Іванівна

Доцент, кандидат педагогічних наук

l.smer@dspu.edu.ua

Клим Мар’яна Ігорівна

Доцент, кандидат педагогічних наук

klym@dspu.edu.ua

Заміщак Марія Ігорівна

Кандидат психологічних наук, доцент

dpszammeri@dspu.edu.ua

Кекош Олег Михайлович

Доцент, кандидат педагогічних наук

oleh.kekosh@dspu.edu.ua

Гринців Мар’яна Василівна

Кандидат психологічних наук, старший викладач

m_hryntsiv@dspu.edu.ua

Гриник Ірина Ярославівна

Доцент, кандидат психологічних наук

irynahrynyk@dspu.edu.ua

ОПП Соціальна педагогіка

перший (бакалаврський) рівень вищої освіти

      а) обов’ язкові компоненти

  • Історія української державності
  • Іноземна мова
  • Безпека життєдіяльності та основи охорони праці
  • Фізичне виховання
  • Вступ до спеціальності “Соціальна робота”
  • Соціальна педагогіка
  • Загальна психологія
  • Саморозвиток та соціалізація особистості
  • Українська мова за професійним спрямуванням
  • Інформаційно-комунікаційні технології
  • Соціальна психологія
  • Історія соціальної роботи
  • Філософія
  • Соціальна політика в Україні
  • Основи соціально-педагогічних досліджень
  • Документознавство в соціальній роботі
  • Теорія та методи соціальної роботи
  • Основи корекційної педагогіки
  • Соціальна профілактика
  • Форми та методи профорієнтаційної роботи
  • Соціальна робота з внутрішньо переміщеними особами
  • Інклюзивна освіта
  • Соціально-правовий захист особистості
  • Артпедагогіка в соціально-педагогічній роботі
  • Державні стандарти у сфері соціальних послуг
  • Соціальне проєктування
  • Технології соціально-педагогічної роботи
  • Методика організації волонтерських груп
  • Організація медіаосвіти у соціально-педагогічній сфері
  • Соціально-педагогічна робота в сфері дозвілля
  • Соціально-педагогічна реабілітація
  • Спеціалізовані служби в соціальній сфері
  • Соціальна робота в громаді
  • Менеджмент соціальної роботи
  • Навчальна соціально-орієнтована волонтерська практика
  • Виробнича практика з соціальної роботи
  • Виробнича соціально-педагогічна практика

 

ОПП Спеціальна освіта (Логопедія)

перший (бакалаврський) рівень вищої освіти

    а)   обов’ язкові компоненти

  • Історія української державності
  • Іноземна мова
  • Українська мова (за професійним спрямуванням)
  • Безпека життєдіяльності та основи охорони праці
  • Фізичне виховання
  • Вступ до спеціальності
  • Психологія
  • Анатомія, фізіологія й патологія дітей з валеологією
  • Спеціальна педагогіка
  • Спеціальна психологія
  • Педагогіка інклюзивної освіти
  • Основи наукових досліджень
  • Логопедія
  • Філософія
  • Логопсихологія
  • Основи невро – та психопатології
  • Психотерапевтичні техніки в логопедії
  • Інформаційні технології в спеціальній та інклюзивній освіті
  • Ігри в логопедичній роботі
  • Неврологічні основи логопедії
  • Логоритміка
  • Рання корекція психомовленнєвого
  • Методи психолого-педагогічної діагностики
  • Робота асистента вчителя і вихователя в інклюзивних закладах
  • Особливості логопедичної роботи при складних порушеннях розвитку
  • Логопедія (дислалія, ффнм)
  • Логопедія (дисфонія, афонія)
  • Логопедія (алалія)
  • Логопедія (ринолалія, пор. темпу мовлення, заїкання, дизартрія)
  • Логопедія (афазія)
  • Логопедія (дисграфія, дислексія, дискалькулія)
  • Клініка інтелектуальних порушень
  • Арттерапевтичні підходи в роботі вчителя-логопеда
  • Організація інклюзивного навчання в закладах освіти
  • Навчальна психолого-педагогічна практика
  • Виробнича логопедична практика в закладах дошкільної освіти
  • Виробнича логоп. практ. в закладах ЗСО та спец.закладах

 

ОПП Інклюзивна освіта

другий (магістерський) рівень вищої освіти

      а)  обов’ язкові компоненти

  • Теорія і практика інклюзивної освіти
  • Корекційна педагогіка
  • Методологія та організація наукових досліджень
  • Менеджмент освіти
  • Нормативно-правове забезпечення інклюзивної освіти
  • Клінічні основи порушень психофізичного розвитку
  • Організація діяльності інклюзивно-ресурсних центрів
  • Психолого-педагогічна діагностика та корекція
  • Виробнича (педагогічна) практика


б) вибіркові компоненти

  • Арттерапія  у роботі фахівця з інклюзивної освіти
  • Соціалізація особистості з особливими освітніми потребами
  • Діяльність асистента вчителя / вихователя в умовах інклюзивного навчання
  • Соціально-педагогічне консультування
  • Соціальна реабілітація
  • Психофізіологія
  • Сучасні технології корекційного навчання
  • Інноваційні моделі надання освітніх послуг
  • Організація дозвілля дітей з особливими освітніми потребами
  • Соціальний супровід дитини з особливими освітніми потребами
  • Іноземна мова

 

ОПП Соціальна педагогіка

Другий (магістерський) рівень вищої освіти

     а) обов’ язкові компоненти

  • Актуальні питання соціальної роботи
  • Соціальний захист населення
  • Методологія та організація наукових досліджень
  • Профілактика професійного вигорання соціального педагога
  • Соціальний супровід клієнта
  • Діяльність міжнародних організацій у соціальній сфері
  • Виробнича соціально-педагогічна практика в закладах освіти
  • Виробнича практика з соціальної роботи


б) вибіркові компоненти

  • Професійна підготовка фахівців соціальної сфери за рубежем
  • Соціально-педагогічна робота з обдарованими дітьми
  • Технології соціально-педагогічної роботи за місцем проживання
  • Соціально-правовий захист сім’ї
  • Психолого-педагогічна допомога особам, які зазнали насильства
  • Соціально-педагогічна робота з дітьми-сиротами
  • Система організації центрів соціальних служб
  • Соціально-педагогічна робота з сім’ями в складних життєвих обставинах
  • Соціальна робота з мігрантами
  • Соціальна робота з військовослужбовцями

Значна увага викладацького складу кафедри спрямовується на забезпечення належної якості та організаційної чіткості навчального процесу. Зусилля викладачів  спрямовані на оптимізацію та підвищення якості професійної підготовки майбутніх фахівців, удосконалення викладання навчальних дисциплін, поліпшення організації самостійної роботи та контролю знань студентів. Визначальними характеристиками підготовки майбутніх соціальних педагогів і фахівців з інклюзивної освіти є організація навчання на студентоцентрованій, практико-орієнтованій, компетентнісній, дослідницькій основі, засадах академічної доброчесності, що спрямовані на розв’язання прикладних завдань у галузі соціальної та соціально-педагогічної роботи, інклюзивної та спеціальної освіти.

Основними напрями навчально-методичної роботи є:

  • розробка та періодичний перегляд освітніх програм, їх обговорення з широким загалом фахівців, стейкхолдерів, а також студентів;
  • створення та оновлення навчально-методичних комплексів з дисциплін (текстів лекцій, методичних рекомендацій щодо самостійної роботи над курсом, підготовки до семінарських занять тощо) у відповідності із сучасними вимогами до рівня підготовки фахівців;
  • аналіз забезпеченості навчального процесу навчально-методичною літературою, формування поточних планів видання навчальних і методичних посібників;
  • вивчення, узагальнення та використання позитивного досвіду навчально-методичної роботи, інноваційних прийомів і методів проведення навчальних занять, удосконалення організаційних форм навчальної діяльності кафедри.

Методичне забезпечення освітнього процесу включає: навчальні плани; робочі програми та силабуси навчальних дисциплін; програми навчальної, виробничої й інших видів практик; навчальні посібники; інформаційні та інструктивно-методичні матеріали до лекційних, семінарських і практичних занять; індивідуальні семестрові завдання творчо-пошукового характеру для самостійної роботи студентів; контрольні завдання до семінарських занять; контрольні роботи з навчальних дисциплін для перевірки рівня засвоєння студентами навчального матеріалу; написання курсових і кваліфікаційних (бакалаврських і магістерських) робіт.

Навчально-методичне забезпечення дисциплін, викладання яких здійснюється викладачами кафедри, систематично переглядається й оновлюється з урахуванням загальнодержавних вимог до організації освітнього процесу у вищій школі, викликів сьогодення (зокрема організації дистанційного освітнього процесу в умовах пандемії COVID-19 та воєнного стану в Україні), рекомендацій професіоналів-практиків та стейкхолдерів, а також побажань і зацікавлень студентів.

Навчально-методичні праці викладачів кафедри:

а) з грифом Міністерства освіти і науки України

Соціальна педагогіка: практикум (Т.О. Логвиненко, 2011 р.), Словник із соціальної педагогіки (Т.О. Логвиненко, Н.В. Гордієнко, 2012 р.), Технології соціально-педагогічної роботи з різними категоріями дорослого населення (Н.В. Гордієнко, Т.О. Логвиненко, 2012 р.), Короткий словник-довідник з корекційної педагогіки: вид. друге, доповнене (Л. Смеречак, Т. Логвиненко, 2011 р.).

б) з грифом університету

  1. Словник-довідник з інклюзивної освіти / уклад. Тетяна Логвиненко, Мар’яна Гринців. Дрогобич: Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2024. 90 с.
  2. Гук О., Клим М. Методика організації волонтерських груп: термінологічний словник. Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2024. 76 с.
  3. Зубрицький І., Смеречак Л. Словник-довідник з нормативно-правового забезпечення інклюзивної освіти. Дрогобич : Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2023. 184 с.
  4. Корекційна педагогіка : навчально-методичний посібник для самостійної роботи для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки. Освітня програма «Інклюзивна освіта» / автор – укладач Леся Смеречак.. Дрогобич : Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2023. 160 с.
  5. Довідник фахівця з інклюзивної освіти / автори-укладачі Леся Смеречак, Марія Заміщак. Дрогобич : Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2022. 106 с.
  6. Зубрицький І.Я., Смеречак Л.І. Соціальне забезпечення: понятійно-термінологічний словник. Дрогобич : Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2022. 156 с. (10, др. арк.).
  7. Зубрицький І.Я., Смеречак Л.І. Соціальна профілактика: короткий понятійно-термінологічний словник. Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2022. 144 с. (9,12 др. арк.)
  8. Дротенко В.І., Кекош О.М. Методичні вказівки до написання курсових робіт з навчальної дисципліни «Філософія культури і мистецтва». Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2021. 18 с.
  9. Гук О.В., Клим М.І. Технології діагностики у соціальній роботі: методичні рекомендації до семінарських занять [для студентів спеціальності 231 «Соціальна робота»] першого (бакалаврського) рівня вищої освіти / Дрогобич: РВВ ДДПУ ім. Івана Франка, 2019. 38 с. (у співавторстві з Клим М.І.) (2,37 др.арк.).
  10. Логвиненко Тетяна, Поліщук Юрій, Смеречак Леся. Актуальні проблеми соціальної роботи: курс лекцій для підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти галузі знань 23 «Соціальна робота», спец. 231 «Соціальна робота», спеціалізація «Соціальна педагогіка». Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2019. 64 с. (4 др. арк.).
  11. Логвиненко Т.О. Інклюзивна освіта: курс лекцій. Навчальний посібник для студентів галузі знань 01 «Освіта» спеціальностей 012 «Дошкільна освіта», 014 «Початкове навчання»; галузі знань 23 «Соціальна робота» спеціальність 231 «Соціальна робота»: спеціалізація «Соціальна педагогіка». Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2019. 198 с. (9,5 др. арк.)
  12. Зубрицький І., Гриник І. Соціальна політика: методичні рекомендації до семінарських занять. Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ ДДПУ імені Івана Франка, 2018. 96 с.

13.Смеречак Л.І. Соціальний супровід клієнта : курс лекцій / автор-укладач Л.І. Смеречак. Дрогобич : Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2018. 250 с. (18,5 др. арк.)

  1. Логвиненко Тетяна, Клим Мар’яна. Діяльність міжнародних організацій в соціальній сфері: методичні рекомендації до семінарських занять. – Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ ДДПУ імені Івана Франка, 2018. 52 с. (3 др. арк.)
  2. Логвиненко Тетяна. Порівняльна педагогіка систем вищої освіти: курс лекцій. Навчальний посібник для підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти галузі знань 23 «Соціальна робота», спец. 231 «Соціальна робота», спеціалізація «Соціальна педагогіка» / Тетяна Логвиненко, Мар’яна Клим. Дрогобич: Видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2017. 144 с. (10 др. арк.).
  3. Логвиненко Т.О. Професійна підготовка фахівців соціальної сфери за рубежем: навчально-методичний посібник [для фахівців другого магістерського рівня вищої освіти спеціальності 231 «Соціальна робота»] / Т.О. Логвиненко. Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ ДДПУ імені Івана Франка, 2017. 120 с. (9,5 др. арк.).

Значну увагу викладачі кафедри приділяють науковій роботі. Науково-дослідницька проблематика останніх років стосується актуальних проблем професійної підготовки фахівців соціальної сфери та інклюзивної освіти.

У 2021–2025 рр. основним напрямом науково-дослідницької діяльності кафедри є реалізація комплексної наукової теми «Соціально-педагогічна робота з різними категоріями населення в сучасних умовах»(науковий керівник – проф. Т.О. Логвиненко). В межах кафедральної теми викладачами здійснюються індивідуальні наукові дослідження за такими напрямами:

  • Підготовка майбутніх фахівців соціальної сфери до здійснення

соціального супроводу осіб з обмеженими можливостями (доц. Смеречак Л.І.);

  • Соціально-педагогічна робота щодо захисту прав дітей та молоді (доц.Гриник І.М.);
  • Використання арттерапевтичних та артпедагогічних методик у соціально-педагогічній роботі з дітьми та молоддю ( ст. викл. Гринців М.В.);
  • Соціально-педагогічна робота з дітьми та молоддю на сучасному етапі (доц. Гук О.В.);
  • Актуалізація професійної підготовки студентів першого (бакалаврського) рівня спеціальності 231 «Соціальна робота» до здійснення профілактичної діяльності у закладах освіти (доц. Зубрицький І.Я.).
  • Технології роботи соціального педагога з сім’єю: вітчизняний та зарубіжний досвід (доц. Клим М.І.).
  • Соціальна опіка дітей в сучасних умовах: вітчизняний і зарубіжний досвід (проф. Логвиненко Т.О.).

Наукові публікації викладачів кафедри:

а) монографії

1 Гринців М.В. Артпедагогічний та арттерапевтичний  вплив на підлітків, які постраждали від насильства. «MODERNÍ ASPEKTY VĚDY» («Сучасні аспекти науки»). XLII-го тому міжнародної колективної монографії / Mezinarodni Ekonomicky Instituts.r.o. Ceskarepublika: Mezinarodni Ekonomicky Instituts.r.o., 2024, str. 131 – 141.

  1. Гук О., Клим М. Особливості навчання та виховання дітей з розладами аутистичного спектра засобами візуального розкладу. Сучасне суспільство: глобальні трансформації: колективна монографія. Харків: СГ НТМ «Новий курс», 2024. С. 54 – 63.
  2. Smerechak Lesia, Nagaichuk Nelia, Ternova Lіudmyla. Implementation of training technologies in the system of professional training of higher education students: modern trends in the science, education and business: Monograph / Eds. Svitlana Arkhypova, Dimitrina Kamenova. Varna: Varna University of Management, 2024. 222 p., рр. 107 – 119.
  3. Костіна В., Смеречак Л. Соціальна інтеграція в Україні: впровадження зарубіжного досвіду та особливості підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери // Корекційно-реабілітаційні інновації: впровадження європейського досвіду : Наукова монографія. Рига, Латвія : «Baltija Publishing», 2023. С. 132 – 155.
  4. Гриник І. Соціально-педагогічна робота з дітьми, які постраждали від жорстокого поводження. Theoretical and scientific foundations of pedagogy and education: collective monograph / Kazachiner O., Boychuk Y., etc. Іnternational Science Group. Boston : Primedia eLaunch, 2022. 476 р.
  5. Смеречак Л. Інклюзивна складова професійної компетентності соціальних педагогів / Леся Смеречак. Неперервна професійна підготовка фахівців в умовах формування спільного європейського освітнього простору: монографія / за редакцією С.П. Архипової, О.П. Лещинського. Черкаси : ЧНУ, 2020. С. 165 – 177.
  6. Смеречак Л. Компоненти, рівні та показники готовності майбутніх фахівців соціальної сфери до роботи з дітьми з особливими потребами / Актуальні питання теорії і практики інклюзивного навчання у закладах освіти : монографія / [Миронова С.П., Тимчук Л.І., Шоліна Т.В. та ін.] ; за заг. ред. Л.Б. Платаш . Чернівці : «Технодрук», 2020. 570 с.


Статті

  1. Lohvynenko, T.,Drozd, L., Marieva, T., Hryntsiv, M.,Prymakova, V., & Hrynyk, I. (2023). Neuropedagogical principles as a factor of inclusive education in the context of managerial activity: еuropean experience. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 14 (4), 212 – (Web of Science, Index Copernicus )
  2. Kryshtanovych, S., Horoshko, V., Pasko, O., Prudka, L., & Grynyk, I. (2021). Distance Work with the Preparation of Future Managers of Physical Culture in the Conditions of a Post-Pandemic Society. Postmodern Openings, 12(4), 305 –
  3. Klym, М. Features of the use  of Distance Education  in quarantine conditions in the Postmodern  World / Korzh H,  Zakharyash O., Kushpit U., Klym M., Voloshyn S. // Postmodern Openings. Romania, № 12 (4). Р. 294 – 304.
  4. Klym, М. Healthy lifestyle principles formation of children aged 6-7 / Pantiuk T, Pantiuk M., Kvas O., Fedchyshyn N., Romanchuk O., Klym M., Perkhun L. // Wiadomości Lekarskie. Poland, 2021. Volume LXXIV. Issue 10. Part 1. P. 2477–2482.
  5. Povidaichyk, O., Lisovets, O., Bilyk, O., Onypchenko, O., Hrynyk, I., & Kulava, K. (2022). Relevant Factors in Research Activity of Ukrainian Social Workers: Postmodern Studies. Postmodern Openings, 13(4), 561 – 578.
  6. Zhang W., Suprun M, Zubrytskyi I, Smerechak L. Inclusive Education : Building Spaces Of Equality And Support For All Students ADALTA : Journal of Interdisciplinary Research. 2024. Volume 14, Issue 1, Special Issue XLII. (May, 2024). P. 114-118.
  7. Yarosh N. Mateiko N. Sаvchyn M. Zamichshak M,, Zabolotska S. Kulyk V. Theories of a Stress-Coping Behavior: Searching for Neurocognitive Mechanism Brain-BroadRecearch in artificial Intellicenceand Neuroscience. Volume:12 Issue:4 Page: 57-79.
  8. Логвиненко Т., Поліщук В., Глебена М.Стратегії проектування освітнього середовища Британської вищої школи у світлі формування дослідницьких умінь та навичок у студентів. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна  робота. 2024. Випуск 1 (54). С.106–110.
  9. Логвиненко Т.О., Логвиненко О.Б. Професійна підготовка майбутніх учителів фізичної культури до роботи в умовах інклюзивного навчання. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка». 2024. № 8 (42).
  10. Логвиненко Т.О. Особливості професійної діяльності асистента вчителя в закладі загальної середньої освіти з інклюзивною формою навчання. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка». 2023. № 14(32). С. 278 – 288.
  11. Логвиненко Т.О. Використання засобів артпедагогіки та арттерапії в соціально-педагогічній роботі з дітьми з особливими освітніми потребами. Наука і техніка сьогодні. Серія «Педагогіка». 2022. № 5 (5). С.327–335.
  12. Логвиненко Т.О. Міжнародні організації та професійні асоціації як суб’єкти розвитку соціальної роботи та професійної підготовки до неї. Наука і техніка сьогодні. Серія «Педагогіка». 2022. № 4 (4). С. 287–297.
  13. Гриник І. Роль сім’ї у духовно-моральному вихованні особистості дитини. Молодь і ринок: щомісячний науково-педагогічний журнал. 2022. № 7–8 (205–206). С. 32– 42.
  14. Гриник І. Зарубіжний досвід протидії жорстокому поводженню з дітьми. Acta Paedagogiсa Volynienses. Луцьк: Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2022. № 1. Том 1. 244 с.
  15. Гук О.В., Клим М. Особливості розвитку професійної компетентності майбутніх соціальних педагогів у позааудиторній волонтерській діяльності. Вісник науки та освіти (Серія «Філологія», Серія «Педагогіка», Серія «Соціологія», Серія «Культура і мистецтво», Серія «Історія та археологія»): журнал. № 4(22) 2024. С. 903–914.
  16. Перхун Л., Клим М. Розвиток творчості дітей дошкільного віку засобами казки, інсценізованої у грі у середовищі закладів дошкільної освіти. Молодь і ринок. №4 (190). 2021.
  17. Заміщак М. Психологічні особливості особистості педагога у виховній діяльності. Теорія і практика сучасної психології. Збірник наукових праць №1, Т.2. 2020. Запоріжжя. С.24-27.
  18. Заміщак М.І., Заболоцька С.І. Психологічні компоненти виховної діяльності педагога. Габітус. Науковий журнал з соціології та психології. «Гельветика», 2021. – С.62-65.
  19. Зубрицький І., Смеречак Л. Особливості організації дозвіллєвої діяльності студентської молоді. Наукові інновації та передові технології.Серія «Педагогіка». 2024. № 1 (29). С. 685-691.
  20. Зубрицький І., Смеречак Л. Олександр Тисовський про систему соціального виховання. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка». 2024. № 2 (36). С. 207-218.
  21. Міляєва В., Пантюк Т., Савич Ж., Кекош О. Наставництво як інструмент адаптації персоналу у закладах вищої освіти: досвід і моніторинг результатів впровадження. Молодь і Ринок. 2024. № 4 (224). С. 15 – 19.
  22. Пантюк Т., Кекош О., Етнопедагогічні засади формування особистості у творчості письменників Закарпаття 20-30 р.р. ХХ ст. Молодь і Ринок. 2024. № 5 (225). С. 26 – 30.
  23. Пантюк Т., Кекош О., Гриняк В., Чубінський Т. Розвиток суб’єктності особистості в умовах взаємодії сім’ї та школи. Молодь і ринок. №2 (222). С. 17 – 21.
  24. Смеречак Л. Інклюзивна компетентність вчителя початкових класів як запорука якості освітнього процесу. Молодь і ринок. №2 (222). С. 104 – 108.
  25. Смеречак Л. До проблеми формування умінь і навичок комунікації дітей з особливими освітніми потребами. Молодь і ринок. 2023. № 8 (216). С. 79 – 83.
  26. Гриник І., Хавула Р. Феномен образу в психологічній науці: аналітичний погляд, сутність та особливості прояву. Науковий журнал «Габітус». Причорноморський науково–дослідний інститут економіки та інновацій. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2022. Вип. 37. С. 85–89.
  27. Гриник І.Я., Гриник І.М. Соціально-педагогічна робота щодо адаптації дитини у прийомній сім’ї. Науковий журнал «Інноваційна педагогіка». Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2022. Випуск 54. Том 2. С. 151 – 154.
  28. Гук О.В., Гриник І.М. Напрями діяльності та функції соціального педагога у роботі з дітьми-сиротами в Україні. Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 49. Том 1. С. 144–147.
  29. Гук О.В., Гриник І.М., Калічак Ю.Л. Соціально-педагогічні передумови формування здоровʼязбережувальної компетентності дітей дошкільного віку на сучасному етапі. Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 51. Том 2. С. 168–171.
  30. Гук О.,Ревть А. Особливості сімейного виховання та його роль в процесі соціалізації дитини. Інноваційна педагогіка.  Вип. 60. С. 163–166. 

Значну увагу викладачі кафедри приділяють організації наукової роботи студентів, залучаючи їх до участі в роботі наукових гуртків, проблемних груп, наукових конференцій, семінарів, тренінгів, підготовки до публікації тез доповідей, результатів емпіричних досліджень у вигляді наукових доповідей, повідомлень, презентацій тощо.

При кафедрі працюють наукові гуртки та проблемні студентські групи.

Позитивним результатом зусиль колективу кафедри в організації студентської наукової роботи стала низка перемог студентів у щорічних Всеукраїнських конкурсах студентських наукових робіт зі спеціальностей 231 Соціальна робота ОП Соціальна педагогіка та 011Освітні, педагогічні науки, ОП «Інклюзивна освіта».

Соціальна робота/ Соціальна педагогіка:

2018 р.:1-е місце та Диплом І ступеня виборола студ. Лілія Хлонь (наук. керівник – доц. Гордієнко Н.В.);

2019 р.:2-е місце та Диплом ІІ ступеня здобув студ. Захар Савостейко (наук. керівник – доц. Смеречак Л.І.);

У 2019 р. студентки Ю. Файчак і Х. Ганькало одержали Гран-прі у дистанційному конкурсі студентських наукових робіт із соціальної педагогіки та перемогли у номінації «Соціальні проекти» за результатами голосування в соціальних мережах (наук. керівник – доц. Смеречак Л.І.).

2020 р.: 1 місце і Диплом І ступеня одержала студ. Марія-Христина Бокало (наук. керівник – проф. Логвиненко Т.О.).

2021 р.: 2 місце і Диплом ІІ ступеня здобула Христина Кретчак (наук. керівник – доц. Смеречак Л.І.).

Освітні, педагогічні науки, ОПП Інклюзивна освіта:

2024 р. : 2 місце і Диплом ІІ ступеня здобула студентка І курсу магістратури (ОПП «Інклюзивна освіта») Валентина Стефанів (наук. керівник – проф. Логвиненко Т.О.). (Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, березень-квітень, 2024 р.).

Cтуденти також є активними учасниками Всеукраїнських семінарів-тренінгів, науково-практичних конференцій, інтеркультурних тижнів, он-лайн курсів, що засвідчуються відповідними сертифікатами. У матеріалах доповідей, які увійшли до збірників конференцій в останні роки, представлено понад 70 студентських публікацій.

За останні 5 років (2019 – 2024 рр.) викладачами кафедри було ініційовано та проведено низку конференцій в яких разом з практичними працівниками сфери освіти та соціальної роботи активну участь брали і студенти, це: Всеукраїнські науково-практичні конференції «Актуальні проблеми соціальної роботи та інклюзивної освіти в сучасних умовах» (2023; 2024), «Теорія і практика роботи фахівців соціальної сфери  та інклюзивної освіти в умовах суспільних викликів» (2023); «Актуальні проблеми соціальної роботи в умовах воєнного стану» (2022); «Науково-педагогічні засади інклюзивної освіти та соціальної педагогіки в сучасних умовах» (2021); «Соціально-педагогічна робота з дітьми, молоддю та дорослими: сучасні проблеми та шляхи розв’язання» (2021); «Актуальні проблеми соціальної роботи» (2020); «Соціальний педагог: роль і значення професії в сучасному суспільстві», присвячена Дню соціального педагога(2019); «Фахівець соціальної сфери – професія ХХІ століття» (2018), присвячена Дню соціального працівника.

Відповідно до плану підвищення кваліфікації викладачі проходять наукові стажування та беруть активну участь в науково-методичних семінарах, вебінарах, вивчають досвід вітчизняних і зарубіжних ЗВО.

Кафедра активно здійснює міжнародну співпрацю, що дає змогу студентам слухати лекції провідних європейських науковців, а також брати участь у міжнародних проєктах, програмах міжнародної студентської академічної мобільності. Наші студенти мають можливість семестрового навчання та професійного удосконалення в університетах та центрах соціального спрямування Польщі, Німеччини, Швеції, Бельгії, Данії, Румунії. Традиційними стали проведення на базі кафедри міжнародних семінарів-тренінгів для студентів, викладачів, працівників освітніх установ та соціальних закладів регіону, які працюють з дітьми з особливими потребами, з проблем інклюзивної освіти за участі фахівців з Бельгії (соціальний центр «Зевенберген») та Румунії (інклюзивні центри «Крістал» та «Бонітас»).

Надзвичайно результативною є співпраця Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка з Університетом прикладних наук ВІВЕС(Бельгія), яка триває уже понад десять років. З 2013 року між обома вишами розпочато реалізацію спільних проєктів, програм обміну досвідом, академічної мобільності викладачів та студентів. Активну участь у цій співпраці беруть викладачі кафедри соціальної педагогіки та корекційної освіти, які щороку є учасниками «Міжнародних інтеркультурних тижнів», що проводяться в Університеті прикладних наук ВІВЕС, де проводять лекційні та практичні заняття для бельгійських студентів з актуальної соціально-педагогічної тематики: доц. Гриник І.М., Логвиненко Т.О. (2013 р.), доц. Зубрицький І.Я., доц. Гриник (2015 р.), доц. Гордієнко Н.В., доц. Клим М.І. та доц. Гриник І.М. (2016 р.), проф. Логвиненко Т.О., доц. Гук О.В. (2017 р.), проф. Логвиненко Т.О. (листопад, 2019 р.), доц. Гриник І.М. та доц. Зубрицький І.Я. (2024 р.), проф. Логвиненко Т.О., доц. Заміщак М.І (2024 р.),

Від початку налагодження зв’язків між обома закладами вищої освіти активно розвивається реалізація спільних міжнародних проєктів та заходів у площині інклюзивної освіти, соціальної роботи, а також соціально-педагогічної і психологічної допомоги внутрішньо переміщеним особам, людям, які перебувають у складних життєвих обставинах, дітям з обмеженими функціональними можливостями, узалежненим тощо.

Так у травні 2018 року під час проведення на факультеті Міжнародного тижня науки «Соціальна інклюзія: виклики сьогодення» відбувся (поряд із низкою інших заходів) семінар-тренінг «6 ключів до інклюзії», який в рамках реалізації програми Еразмус+ провели сертифіковані тренери Елс Калленс (Університет прикладних наук ВІВЕС, Бельгія), Алі Віт і Ян Ховінг (Університет прикладних наук м. Гронінген, Нідерланди) та завідувач кафедри соціальної педагогіки та корекційної освіти професор Тетяна Логвиненко (ДДПУ ім. І. Франка, Україна). В роботі цього семінару взяли участь студенти спеціальності 231 Соціальна робота (Соціальна педагогіка), викладачі факультету психології, педагогіки та соціальної роботи, а також педагоги-практики, які працюють в освітніх закладах з інклюзивною формою навчання.

Великий інтерес викликав і прем’єрний показ та обговорення документального фільму бельгійських авторів про долю і внутрішній світ людей з особливими потребами «Watch me» («Дивись на мене»), який презентувала учасник творчої групи, екс-міністр соціального забезпечення, сім’ї та охорони здоров’я Фландрії Вівіна Деместер (Бельгія).

Активно здійснюється реалізація кафедрою міжнародної студентської академічної мобільності. Так, восени 2015 року практику з соціальної роботи у закладах соціального обслуговування Бельгії проходили студенти-соціальні педагоги Марта Дутко та Мар’яна Москаль. У вересені-грудні 2016 року студенти Лілія Хлонь та Анна Ханас проходили семестрове навчання в Університеті прикладних наук ВІВЕС за програмою Еразмус+. З вересня по грудень 2017 року семестрове навчання в Університеті прикладних наук ВІВЕС за програмою академічної мобільності Еразмус+ проходили студенти Захар Савостейко та Христина Стецко. З лютого по травень 2018 року семестрове навчання в Університеті прикладних наук ВІВЕС за цією ж програмою проходили Ірина Луциків та Христина Кубай.

У 2019 році семестрове навчання за програмою Еразмус+ в Бельгії проходили 3 студентів спеціальності 231 Соціальна робота Богдана Кошняну, Анастасія Білан та Марія Двожан. У наступному семестрі навчання за програмою Еразмус+ в цьому ж університеті проходили студентки-соціальні педагоги Юлія Дзивінська та Марія Бокало. У 2020 році програмою академічної мобільності скористалися студентки Марія Прийма і Андріана Збудовська. Весняний семестр 2022 року в Університеті прикладних наук ВІВЕС провели студенти Валерія Волошин і Софія Рендзиняк. У 2022-2024 рр студентську академічну мобільність у партнерському університеті Бельгії реалізувало ще 6 студентів.

З 2023 року кафедра реалізує програми місячних студентських стажувань в реабілітаційних та інклюзивних центрах Бельгії та Румунії. Від початку реалізації зазначених програм свої практичні навички мали змогу удосконалити більше 10 студентів кафедри.

Досить частими є навчальні та наукові візити студентів та викладачів Університету прикладних наук ВІВЕС до Дрогобича. Так, у квітні 2016 р. на факультеті психології, педагогіки та соціальної роботи в рамках проекту «Підтримка сімей вимушених переселенців» було проведено серію занять з обміну досвідом студентів факультету та студентів Університету прикладних наук ВІВЕС. Протягом тижня студенти у групах обговорювали проблеми міграції в Україні та Європі, відвідали місцеві інституції, які надають допомогу зазначеній категорії населення. Травень 2017 року – на базі кафедри соціальної педагогіки та корекційної освіти виконувався спільний україно-бельгійський студентський проект «Профілактика адиктивної поведінки серед дітей та молоді». Протягом тижня студенти вивчали проблеми узалежнень в Україні та Європі, відвідали місцеві інституції, які надають допомогу зазначеній категорії населення. У лютому-травні 2017 року – 3 студентів Університету прикладних наук ВІВЕС на базі БФ «Карітас» (Дрогобич) виконували проект «Підтримка дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах», за участі кафедри знайомилися з системою надання соціальних послуг у нашому регіоні. За останні роки більше 10 бельгійських студентів пройшли практику з соціальної роботи у соціальних службах Дрогобича та регіону, ознайомилися з практикою підтримки осіб з особливими освітніми потребами та з освітнім процесом в нашому університеті.

Доброю практикою є залучення до освітнього процесу факультету європейських викладачів. Уже традиційними на факультеті стали лекційні та практичні заняття, які щороку проводять для наших студентів викладач Університету прикладних наук ВІВЕС Берт Дарте (Бельгія) та викладач Університету ВІА (Данія) Сорен бо Вестрінг Крістенсен з навчальної дисципліни «Мистецтво та творчість у соціальній роботі».

У 2022 році Університет став переможцем проєкту Erasmus+ KA2: CRED4TEACH – MOOC-based micro-credentials for teacher professional development. Цей проєкт є результатом співпраці закладів вищої освіти та освітніх інституцій Албанії, Чорногорії, Німеччини, Португалії, Естонії та України з метою забезпечення якісного, актуального, інклюзивного та гнучкого освітнього процесу. Метою проєкту є впровадження мікрокваліфікацій для покращення професійного розвитку вчителів у цих країнах. Участь у цьому проєкті беруть 3 викладачів кафедри соціальної педагогіки та корекційної освіти (доценти Ігор Гриник, Марія Заміщак і проф. Тетяна Логвиненко).

В останні роки кафедра активно долучається до реалізації змішаних інтенсивних програм у співпраці з партнерськими університетами західноєвропейських країн, які виконуються в рамках програми Еразмус+. Так, у квітні-червні 2023 року участь у проєкті «Змішана інтенсивна програма «Творчість і мистецтво у соціальній роботі» взяли 6 студентів та 2 викладачі кафедри. Проєкт реалізовувався у співпраці із партнерами з Бельгії, Данії, Польщі, Румунії і Словаччини. Основна увага цього проєкту була спрямована на обмін досвідом з використання артпедагогічних технік у роботі з дітьми та молоддю з особливостями психофізичного розвитку.

Упродовж квітня-червня 2024 року студенти спеціальностей 011 Освітні , педагогічні науки (ОП «Інклюзивна освіта») та 231 Соціальна робота (ОП «Соціальна педагогіка») Софія Ксеняк, Вікторія Процик, Анастасія Тимців, Анна Оріхівська, Анастасія Бабій, Андріана Ганута, Валентина Стефанів, Орислава Джуфер та науково-педагогічні працівники кафедри соціальної педагогіки та корекційної освіти проф. Тетяна Логвиненко і к. психол. н. Марʼяна Гринців брали участь у реалізації міжнародного проєкту «Змішана інтенсивна програма «Спеціальна освіта. Інтеграція та шкільна інклюзія дітей з обмеженими можливостями та особливими потребами», що реалізувався у рамках програми Еразмус + спільно із партнерами з Бельгії, Польщі, Румунії та Фінляндії.

Міжнародна співпраця кафедри також реалізується у формі організації спільних освітніх, культурних і наукових заходів із закордонними партнерами. Щороку проводяться науково-практичні конференції, круглі столи, форуми за участі науковців та практиків з партнерських установ (закладів вищої освіти, реабілітаційних та інклюзивних центрів) країн Західної Європи.

Науково дослідна робота

Напрямом науково-дослідницької діяльності кафедри у 2021-2025 р. є реалізація комплексної наукової теми «Соціально-педагогічна робота з різними категоріями населення в сучасних умовах» (науковий керівник – проф. Т.О. Логвиненко). Викладачі кафедри здійснюють дослідження комплексу сучасних соціально-педагогічних проблем:

  • професійна підготовка майбутніх соціальних педагогів до здійснення профілактичної діяльності у закладах освіти різного рівня (ст. викл. Зубрицький І.Я.);
  • використання арттерапевтичних та артпедагогічних методик у соціально-педагогічній роботі з дітьми та молоддю ( ст. викл. Гринців М.В.);
  • соціально-педагогічна робота щодо захисту прав дітей та молоді (доц.Гриник І.М.);
  • соціальна опіка дітей в сучасних умовах: вітчизняний і зарубіжний досвід (проф. Логвиненко Т.О.).
  • сучасні питання соціально-педагогічної роботи з дітьми та молоддю (доц.Гук О.В.);
  • технології роботи соціального педагога з сім’єю: вітчизняний та зарубіжний досвід (доц. Клим М.І.).
  • підготовка майбутніх фахівців соціальної сфери до здійснення соціального супроводу осіб з обмеженими можливостями (доц. Смеречак Л.І.);
  • соціально-педагогічна робота з обдарованими дітьми (доц. Ревть А.Б.)

ОСВІТНІ ПРОГРАМИ ЗАТВЕРДЖЕНІ ЗА КАФЕДРОЮ

2024 рік

Код спец.Назва ОППроєкт ОПРецензії та відгукиОсвітня
програма
Навчальний
план
025Музичне
мистецтво
Витяг № 8Відгук Красняк Р.Освітня програмаНавчальний план
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors