У рамках програми Фестивалю науки та кар’єри 9 квітня 2024 року на факультеті фізики, математики, економіки та інноваційних технологій (ФФМЕІТ) відбувся майстер-клас “Використання технології JavaFX для створення інтерактивних додатків”, проведений Романом Сосяком, вчителем інформатики КЗ ЛОР “Обласний науковий ліцей”, під науковим керівництвом якого ліцеїсти щороку перемагають у конкурсах проєктів з програмування МАН України. Учасниками майстер-класу були студенти бакалаврату, які навчаються за освітніми програмами “Середня освіта (Фізика, інформатика)”, “Середня освіта (Інформатика, математика)”, “Комп’ютерна фізика”, “Комп’ютерні науки”; студенти магістратури, які навчаються за освітніми програмами “Середня освіта (Фізика, математика)”, “Середня освіта (Інформатика)”, “Комп’ютерні науки”, “Комп’ютерна фізика” факультету ФМЕІТ.
Під час майстер-класу студентів факультету ФМЕІТ було ознайомлено з інструментарієм JavaFX для створення графічних додатків на платформі Java. Учасники заходу отримали можливість безпосередньо долучитися до процесу створення динамічних та інтерактивних додатків з використанням анімацій, CSS-стилізації та роботи з мультимедіа, почерпнули від Романа Михайловича багато корисної інформації та цінних лайфхаків. Роман Сосяк поділився з присутніми й корисними нововведеннями та новими можливостями останньої версії Java, які розширюють можливості у розробці складних та ефективних JavaFX-додатків.
З огляду на те, що Java безперечно є однією з найпопулярніших мов програмування у галузі штучного інтелекту, на заході були проаналізовані можливості Java для розв’язування актуальних на сьогодні задач машинного навчання, дослідження й використання нейронних мереж, реалізації алгоритмів пошуку, програмування робототехнічних систем. Однак, основний акцент майстер-класу був зроблений на особливостях вивчення мови Java на шкільних уроках інформатики, оскільки велике число учасників майстер-класу – це майбутні вчителі інформатики ЗЗСО. Роман Сосяк обґрунтував, чому саме мову Java поглиблено вивчають у ЗЗСО та які перспективи відкриває її вивчення для учнів, що мріють працювати в ІТ-сфері.
Під час майстер-класу Роман Михайлович розглянув корисні практики розробки різноманітних додатків з використанням JavaFX, які майбутні вчителі інформатики, фізики, математики зможуть використати на шкільних уроках для інтенсифікації процесу навчання. Зокрема, такі як:
- Використання JavaFX для навчальних проєктів (створення простих інтерактивних навчальних програм, створення візуалізацій алгоритмів, розробка програм для навчання основам програмування);
- Інтерактивні елементи та гейміфікація навчання (використання анімацій для покращення сприйняття матеріалу, реалізація інтерактивних вправ, додавання звукового супроводу та спливаючих підказок);
- Робота з базами даних для шкільних проєктів (створення системи для збереження результатів тестування учнів, впровадження простих журналів успішності або електронних зошитів, використання файлів для збереження даних про учнів (без складної бази даних);
- Інтеграція JavaFX з іншими технологіями (поєднання з Python або Arduino для навчальних STEM-проєктів, використання JavaFX у веб-додатках через JavaFX WebView, інтеграція з Google Sheets або Firebase для онлайн-збереження результатів);
- Нові підходи до подання навчального матеріалу через готові бібліотеки JavaFX (використання бібліотек для побудови графіків і діаграм, застосування JavaFX у проєктах Scratch-подібного програмування (візуалізація блокових алгоритмів), створення інтерактивних презентацій та демонстрацій для шкільних уроків).
Виклад теорії супроводжувався відповідними унаочненнями, конкретними прикладами з деталізацією їх розробки за допомогою слайдової презентації. Роман Сосяк продемонстрував у дії чимало своїх розробок для навчального процесу, реалізованих з використанням технологій JavaFX. Окремо зупинився на особливостях їх створення, труднощах, які мали місце, та на шляхах їх подолання. Продемонстровані практики викликали жвавий інтерес учасників. Було обговорено, як з їх допомогою можна урізноманітнити навчальний процес і мотивувати учнів до вивчення не тільки програмування, але й різних шкільних предметів.
Всі учасники майстер-класу взяли активну участь в його обговоренні та підведенні підсумків. Було поставлено чимало запитань з метою уточнення практичних аспектів використання JavaFX для створення інтерактивних додатків. Учасники заходу поділилися набутим досвідом щодо використання JavaFX у своїх проєктах. Відбулось й обговорення перспектив, як застосовувати JavaFX у майбутніх розробках.
Проведений майстер-клас не лише збагатив усіх його учасників новими знаннями, але й дозволив засвоїти нові методи й методики створення різноманітних додатків засобами JavaFX. Окрім цього, майбутні вчителі ознайомилися з новітніми творчими способами розв’язання реальних педагогічних проблем, прийомами формування мотивації до навчання, самонавчання й саморозвитку.
На завершення заходу декан факультету ФМЕІТ професор Ігор Столярчук і завідувач кафедри фізики та інформаційних систем доцент Віталій Гольський висловили щиру подяку Роману Сосяку за проведений продуктивний майстер-клас і висловили сподівання про подальшу плідну співпрацю.