XIV Міжнародний конкурс баяністів-акордеоністів «Perpetuum mobile – 2023»

Традиційною візитівкою Дрогобича та Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка постає Міжнародний конкурс баяністів-акордеоністів «Perpetuum mobile». Кафедра музично-теоретичних дисциплін та інструментальної підготовки факультету початкової освіти та мистецтва цього року його проводила 5 – 8 травня вже 14-ий раз поспіль, в онлайн-режимі на платформі ZOOM у відеозаписах. Головою оргкомітету виступила ректор професор Валентина Бодак.

Серед співорганізаторів конкурсу: Національна Всеукраїнська музична спілка, Державний науково-методичний центр змісту культурно-мистецької освіти, Confederation Mondiale de l’Accordeon (CMA).

Присвячений конкурс 70-річчю від дня народження всесвітньовідомого баяніста, композитора, диригента та виконавця Володимира Зубицького.

Склад журі, наповнений представниками: України – заслужений артист України Ігор Саєнко (Київ), народний артист України Володимир Мурза (Одеса), заслужений діяч мистецтв України Андрій Сташевський (Харків), кандидат мистецтвознавства Ярослав Олексів (Львів), кандидат мистецтвознавства Юрій Чумак (Дрогобич), заслужений діяч мистецтв України Володимир Зубицький (Україна – Італія); Франції – президент СМА Фредерік Дешамп; Великої Британії – віце-президент СМА, директор Британського коледжу акордеоністів Раймонд Боделл; Литви – професор Литовської академії музики і театру Едуардас Габніс; Латвії – віце-президент Міжнародної асоціації музичних шкіл «Conanima» Сподріс Качанс; Польщі – директор Інституту музичної освіти Університету імені Яна Кохановського в Кєльцах Єжи Мадравскі; Словаччини – викладач Академії мистецтв у Банській Бистриці Ігор Влах.

Вражаючий міжнародний склад журі достойно оцінив виступи конкурсантів у шести категоріях: солісти (початкова мистецька освіта, коледжі, професійні виконавці), ансамблі малих і великих форм (однорідного та мішаного складу), оркестри, композитори-виконавці. Серед учасників були представники України, Словаччини, Литви, Італії, Китаю, Казахстану.

З вітальними адресами до учасників та гостей форуму звернулися: проректор з наукової роботи професор Микола Пантюк; декан факультету початкової освіти та мистецтва Іван Кутняк; модератор конкурсу, завідувач кафедри музично-теоретичних дисциплін та інструментальної підготовки Андрій Душний; почесні члени журі.

Конкурс має низку ключових елементів:

  1. Конкурсні прослуховування: виявлення нових репертуарних тенденцій, популяризація творів українських композиторів, різновекторність колективного музикування крізь призму виконавських складів і специфіки підбору репертуару для них. Підтримка та популяризація переможців конкурсу, утвердження їх статусу лауреата на міжнародній виконавській арені, рекомендації переможцям на конкурс «TrophéeMondialde l’Accordéon».
  2. Майстер-класи. Цього разу майстер-класи проводили ФредерікДешамп (Франція) та Горка Хермоса (Іспанія). Професор Дешамп розкривав грані виконавського інтонування, музичної мови і стилю у творах європейських композиторів зі студентами факультету Віталієм Салієм (клас Володимира Салія) та Разміком Багдасаряном (клас Валерія Шафети), студентами музичного коледжу імені Василя Барвінського Левом Овсянником (клас Юрія Чумака) й дуетом у складі Богдана Бабія та Владислава Салія (клас Віталія Салія).

      Професор Горка Хермоса доносив основи композиторського письма на прикладі власної творчості у роботі з дуетом у складі Тараса Панасяка та Миколи Строгана (клас Андрія Душного). Водночас, майстер-клас поєднав у собі і методичну складову, яка наповнилася виступом магістранти Лідії Сеньків (науковий керівник – Андрій Душний) із повідомленням про «Особливості твору “Ка Мате” у баянній музиці Горки Хермоси».

  1. Творчі зустрічі. У світ історичного феномену бандонеону та його популяризації в царині сучасного камерного виконавства розкрив соліст Національної філармонії України Ігор Саєнко.Історичні моменти написання музики переливались із слуханням музичних взірців у діалозі Андрія Душного з композитором, деканом факультету музикознавства, композиції, вокалу та диригування Львівської НМА ім. М. Лисенка Ярославом Олексівим.
  2. Презентації. Авторський збірник «Естрадно-джазові твори для баяна» лауреата «TrophéeMondial de l’Accordéon» у номінації «Senior Variete» (2022, 1 премія) Павла Гільченка зі Львова, наповнений новими творами («Bossa to Galliano», «На хвилях Парижу», «Kiss polka», «Tango bossa»), які апробовані митцем на концертній естраді й конкурсах. Скомпонований матеріал покликаний стати настільним надбанням виконавців естрадно-джазової музики України та зарубіжжя.

Нотний збірник «Твори для оркестру народних інструментів» керівника оркестру народних інструментів «Цвіт нації» Львівської школи мистецтв № 5 Наталії Федини отримав неабиякий резонанс у мистецької спільноти, пройшовши апробацію, поповнив репертуарну скарбницю у сфері народно-оркестрового музикування.

  1. Лекція. «Виховання українського світогляду учнів початкової мистецької освіти на прикладі авторської композиторської творчості» окреслено викладачем Дніпропетровської академії музики ім. М. Глінки, композиторомВолодимиром Клименком. Митець на власному композиторсько-виконавському прикладі розкриває концепцію системи виховання молодої генерації музикантів, опираючись на українську пісню й танець і трансформуючи їх в оригінальну музичну тканину із сучасними елементами викладу.
  2. Концерти.Концерти в межах конкурсу завжди відігравали ключову роль. Адже на одній сцені демонстрували виконавський вишкіл як знані мастити, так і молодь. Така тенденція присутня і сьогодні. Концерти представників молодої генерації Київської баянно-акордеонної школи Дениса Снігірьова, Владислава Грицуна, В’ячеслава Мосейчука– висока планка у професійному виконавстві сьогодення. Варто наголосити, що всі три музиканти у певний період були переможцями «Perpetuum mobile», сьогодні – презентують Українську школу на найпрестижніших конкурсах світу, володіють витонченим виконавським смаком інтерпретації музики різних стилів, напрямків та жанрів.

Фінальний акорд – концерт із творів композитора Володимира Зубицького (представника Київської баянної, композиторської та диригентської школи). Програма побудована на виконанні музики митця в межах Дрогобицьких конкурсів та фестивалів: сім’єю Зубицьких – Володимир (баян), Наталія (фортепіано), Станіслав (флейта); камерного оркестру Дрогобицького МФК ім. В. Барвінського; Павла Гільченка; Ярослава Олексіва; Квартету баяністів імені Миколи Різоля Національної філармонії України; Ігоря Саєнка; Миколи Іванова.

Серед переможців варто відзначити володарів GRAND PRIX:

  • Мар’яна Даскалюка (Сторожинецька музична школа, клас Ольги Токарюк);
  • Хонгтінг Лю (Державна музична консерваторія «Gaetano Braga» в Італії, клас Ренцо Руджері);
  • Оркестр народних інструментів (Львівський МФК ім. С. Людкевича, керівник – Олександр Личенко).

Водночас, потрібно згадати вагомі здобутки баяністів нашого університету:

  • Віталій Салій (клас Володимира Салія) – І премія у категорії «Виконавці народної, естрадної та джазової музики»;
  • Размік Багдасарян (клас Валерія Шафети) – І премія у категорії «Композитори-виконавці».

Конкурс визначив гідних переможців, нові напрями популяризації української та європейської виконавської шкоди, окреслив концепцію популяризації українського оригінального репертуару для баяна-акордеона на всіх етапах навчання і виховання музиканта, вже в котре об’єднав музикантів різних спеціальностей у єдине ціле.

Слова подяки висловлюємо ректорату університету та деканату факультету за підтримку й сприяння у реалізації проєкту; кафедрі музично-теоретичних дисциплін та інструментальної підготовки, зокрема, її завідувачеві доценту Андрієві Душному за ідейність та ініціативу проведення і доценту Володимирові Салію за звукотехнічне забезпечення.

Дякуємо нашим Збройним Силам за можливість проводити такі мистецькі події.

Слава Україні! Героям Слава!

Роман ДИДИК,

аспірант кафедри вокально-хорового, образотворчого

та хореографічного мистецтва

Вам буде цікаво